Installation av Boxers TV via fiber & portering av telefon

Flertalet av de TV-boxar som har skickats ut av Boxer behöver uppdateras innan de fungerar med TV-via fiber. Tyvärr framgår detta inte av de instruktioner Boxer skickat ut. Eftersom Boxer även erbjuder TV via antenn går det utmärkt att inom ramen för gruppavtalet även se på TV via den vanliga TV-antennen. Sök då kanaler genom alternativet ”TV-via antenn” i din TV-box.

Synpunkter på nedanstående instruktion mottages tacksamt! Lämna dina förslag eller frågor som kommentar på hemsidan/facebook eller skicka dem via e-post.

För att uppdatera din TV-box och installera TV-via fiber gör du så här:

  1. Montera och koppla in TV-boxen enligt den instruktion som följer med utrustningen. TV-boxen kan kopplas in till inomhusboxen via en kabel eller via en trådlös wifi-uppkoppling mot din router.
  2. Starta upp TV och TV-boxen. Genomför en fullständig installation av TV via antenn genom att följa de steg som kommer upp på TV:n. Det spelar ingen roll om du kopplat in antennen eller inte, skillnaden är att utan antenn kommer du inte att få in några kanaler när du genomför kanalsökningen. Var uppmärksam på att din TV-box hittar en internetanslutning.
  3. Efter att du genomfört installationen, vänta ett tag (minst 15 minuter) med TV-boxen och TV:n påslagna. TV-boxen ska efter ett tag fråga dig om du vill uppdatera TV-boxen. Välj att uppdatera TV-boxen. TV-boxen kommer nu att starta om några gånger under uppdateringen, låt den arbeta färdigt.
  4. När uppdateringen är färdig ska du återigen genomföra en fullständig installation av TV-boxen, men denna gång ska du välja TV via fiber (en bild med ett hus och en sladd). Vid kanalsökningen kommer du troligtvis enbart att hitta de fria kanalerna (SVT1, SVT2 osv) om du inte valt dina åtta kanaler som ingår i abonnemanget.
  5. Skapa ett konto på https://www.boxer.se/mypageslogin/logga-in/ och välj de åtta kanaler som du vill ska ingå i abonnemanget. Det kan ta upp till ett dygn innan du hittar kanalerna i TV:n och du måste också genomföra en ny kanalsökning för att de nya kanalerna ska hittas.

Om TV-boxen under punkt 2 inte startar uppdateringen automatisk ska du gå in på TV-boxens meny, välja Inställningar, Avancerat och Sök uppdatering för att uppdateringen ska genomföras. När uppdateringen är genomför kan du därefter behöva gå till Inställningar, Avancerat och Fabriksåterställning för att installationsprocessen ska starta. När installationen startat väljer du TV via fiber och följer punkt 4 och 5 ovan.

Vissa TV-boxar kan vara förinstallerade med TV via antenn även om de har den senaste uppdateringen. För att kunna installera TV via fiber kan denna typ av TV-box därför behöva fabriksåterställas. Gå till Inställningar, Avancerat och Fabriksåterställning för att installationsprocessen ska starta. När installationen startat väljer du TV via fiber och följer punkt 4 och 5 ovan.

En utförligare manual (som dock inte berättar något om uppdateringen som behövs) hittar du på: https://www.boxer.se/siteassets/pdfer/smartbox-version-iptv-1510.pdf.

Information om telefoni

Portering av de telefonnummer som anmälts till föreningen är under bearbetning och kommer troligtvis att genomföras under onsdagen/torsdagen kommande vecka. Enligt Boxers kundtjänst ska lampan för telefoni på routern börja lysa när porteringen är genomförd. Observera att i den dokumentation som Boxer skickat ut står att du som medlem själv måste säga upp ditt nuvarande telefonabonnemang. Boxer ska återkomma med den mellanpropp som skulle ha funnit med i utrustningen som skickades ut.

En instruktion för hur telefonin installeras finns att nå via följande länk: https://www.boxer.se/siteassets/pdfer/installationsguide-sagecome-fast-5350eac.pdf

3 thoughts on “Installation av Boxers TV via fiber & portering av telefon

  1. Jag chattade nyss med Boxer ang. att välja kanaler. De meddelade att eftersom jag har ett gruppavtal kan jag inte skapa ett kundkonto hos dem och således inte heller välja kanaler via sidan. de tyckte jag kunde välja kanaler via chatten, men det avstod jag från.

    Jag hade innan dess försköt att skapa konto hos dem men fick aldrig något mail med bekräftelsekod.

    Hur skall man bete sig?

    Just nu har jag inga kanaler alls, mer än de vanliga, alltså inga extra 8, varför vi tittar på TV på gamla vanliga sättet igen.

    • Hej! Det verkar väldigt konstigt för jag har själv skapat ett konto och valt kanaler. Det gick på fem minuter totalt. Vet åtminstonde en medlem till som också junnat skapa ett konto. Det är inte så att mailet fastnat i ett spamskydd i din e-post? Jag hade nog provat med en annan e-postadress om du inte gjort det. Angav du kortnummer eller personnummer.

      //Lars Hedegård

  2. Tyvärr så kan man inte använda fiber-tv om man vill titta på HD-kanalerna (förutom cmore) med boxer. Kan inte ha antenn och fiber samtidigt i deras smartbox. Man får välja antingen eller…..

    Play-tjänster och on-demand fungerar oavsett vilket alternativ man väljer.

    //Krister S

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *