Områdesansvariga

Länghem landsbygds fibers verksamhetsområde är uppdelat i sex områden med en eller två utsedda områdesansvariga. Har du frågor om arbetet med fiber som avser ett specifikt område är du välkommen att höra av dig till aktuell områdesansvarig.

Dannike, del av Forsa, Jättebo, Berg, Bäck, Rydet, Skeabo, Norra Lergered, Boanäs: Magnus Schmidt 072-5281038, Stefan Ottosson 070-6675998

Forsa, Torpa, Fägerhult, Porten, Torsö, Borganäs, Hjortatorpet, Långsjövik: Johan Lindqvist, 070-6213350

Hofnäs, Ömmesala, Enet, Håcksnäs Stugby: Ulf Andersson 0705-342533, Lars-Ingmar Martinsson 0705-884847

Bragnum, Givarp, Broaslätt, Grälåsa, Holm, Varred: Lars-Erik Enoksson 0708-644407, Gösta Singstrand 0325-41069

Området från väg 27 och in till Länghems samhälle (Ingestorp och Tingarör): Johan Lindqvist 0706-213350, Lars-Erik Enoksson 0708-644407

Länghems Tätort: Ralph Algotsson 0739-83 82 33

14 thoughts on “Områdesansvariga

  1. Hej.
    Tänkte bara höra om det finns några som helst planer för att gå längre in i Dannike? Eller har andra aktörer ensamrätt om Dannike ”tätort”?

    // Johan

    • Styrelsen kommer att diskutera frågan så vi har inget definitivt svar ännu. En viktiga aspekt är att eftersom Splivision avser att erbjuda fiber i Dannike samhälle är det frågan om föreningen kan matcha deras erbjudande.

      //Lars

  2. Kan man ha trådlös funktion till tvn på övervåningen från boxen på nedervåningen? Hur gör man för att slippa dra nya kablar till en tv? Hur skaffar man en ev mottagarbox på tvn?

    • Gällande trådlös anslutning till TV:n så är det i första hand den tjänsteleverantören som du beställer ifrån som kan ge närmare information om tekniska förutsättningar. Det finns lösningar för det men det är upp till leverantören att erbjuda det. Alla gör nog inte det.

      Kabel till TV:n är alltid att föredra.

      Om du menar Digitalbox/mottagarbox så tillhandahåller alltid tjänsteleverantören den åt dig när du beställer. TV tjänst.

    • Hej!

      Utomhusboxen är egentligen ett platsskydd för den skarv där fibern övergår till patchkabeln som går in i huset och behövs därför. Att skarven sitter på utsidan beror på att det underlättar både arbetet vid installationen och eventuellt framtida servicearbete/felsökning.

      //Lars

  3. Undrar om man ska behöva ha tvboxen kopplad till det gamla antennuttaget. Tanken är väl att man ska slippa den gamla antennen och kunna köra tv:n via fibern??

    • Det håller jag med dig om, det är ju själva grundtanken med fiber…:) Eftersom jag själv ännu inte hämtat ut min utrustning från Boxer kan jag tyvärr inte ge dig något svar på direkten. Återkommer när jag hämtat utrustningen och är klokare.

      • Då tackar jag på förhand 🙂 Lyckas nämligen inte få igång tv:n utan den gamla antennsladden… och det var ju det vi ville slippa 🙂

        • Hej! Nu har jag hämtat ut min utrustning och Boxers information kan man önska sig mer av. Vi får nog skriva ihop något eget. Jag har lyckats få igång fem kanaler genom att göra följande: Koppla inte in antennsladden. Koppla en nätverkskabel (ethernetkabel) mellan den TV-box som boxer skickat dig och det gula uttaget på inomhusboxen. Starta upp tv-boxen/TV:n enligt de instruktioner som finns medskickade från Boxer, dvs. sök kanaler osv (du kommer dock inte hitta några kanaler). Testen av bredband ska visa att du har tillräckligt med bredbandskapacitet. Här gjorde jag lite annat (såsom att skapa ett konto på ”Mina sidor” hos Boxer och drog ut TV-kortet ur boxen, men jag misstänker att det inte har med saken att göra), men jag tror att det räcker att starta om TV-boxen (ev. dra ut strömmen). När du startat om TV-boxen får du frågan om du vill uppdatera TV-boxen. Uppdatera TV-boxen, det tar en liten stund och TV-boxen startas om några gånger. När uppdateringen är klar får du repetera installationen av TV-boxen, men denna gång har du möjlighet att välja TV via fiber istället för TV via antenn. Gå igenom installationen helt och hållet och förhoppningsvis hittar boxen några kanaler åt dig. Jag fick som sagt upp fem nu på en gång (1, 2, Kunskapskanalen, TV4, Barnkanalen/SVT24), men jag misstänker att de åtta kanaler jag valt ytterligare via ”Mina sidor” dyker upp inom 24 h. Eftersom jag gjort detta på fri hand utan instruktion är jag osäker på om uppdateringen går igång direkt efter omstart eller om det krävs av kortet tas ur/stoppas i igen och/eller att ”Mina sidor” aktiveras. Jag gjorde ju det innan jag startade om. //Lars

  4. hej vill säga upp gruppavtalet med boxer då det blivit så försenat
    Med vänlig hälsning,
    mikael karlsson
    patöviksv 28
    dannike

  5. Hej,
    När kommer Lergered 1:7 at driftsättas?
    Jag har sagt upp avtal med andra IT operatörer och dessa förseningar börjar nu bli mycket kostliga.
    Högaktningsfullt
    Peo Stenberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *