Fortsatt arbete

Under sommaren har det mesta arbetet med att färdigställa kundboxar gått på lågvarv. Tyvärr lyckades vi inte synka arbetet i tätorten innan sommaruppehållet tillräckligt, vilket ledde till irritation hos er många. Vi beklagar att vi inte lyckades förmedla sommaruppehållet bättre samt synka hos er som beställt gruppavtalet.

För er som inte beställt gruppavtalet, säg inte upp några tjänster innan ni har fått igång er fiber i fastigheten. D.v.s WAN lampan skall lysa.

Under V33 har vår entreprenör återupptagit arbetet med att montera kundboxar samt svetsa hos de som inte fått dessa monterade. När V34 börjar återstår ca 15-20 st kvar att svetsa. Dessa kommer att kunna färdigställas under V34/35.

De felanmälningarna som har kommit in samt de som ännu inte fått WAN lampan att lysa på modemet, kommer att få detta avhjälpt mellan V34-V35. OBS, några av er som fått hjälp av IP Only med aktivering av fibermodemet kommer att behöva göra en ny felanmälning till tjänsteleverantören, när er tjänst försvinner. Innan aktivering av tjänst så skall all felanmälning skickas till fel@fiberilanghem.se. När ni har en aktiv tjänst så skall detta felanmälas till er tjänsteleverantör.

Ni som har en gul utomhusbox, kommer att få denna utbytt så snart entreprenören är färdigställd med svetsarbetet och felanmälningarna.

De som ännu inte fått fiber framblåst till huset, så kommer detta arbete att påbörjas V35. Några fastigheter återstår i Landsbygden samt även några i tätorten.

Dannike: Svetsarbete i Dannike kommer att påbörjas tidigast V36/37. Detta gäller samtliga kunder inom Borås Stad. Detta kommer att pågår i ca 4-5 veckor. Noden i Dannike kommer att tändas upp och patchas preliminärt V38/39. Det innebär att tjänster kan aktiveras tidigast V39/40.

7 thoughts on “Fortsatt arbete

  1. Hej!
    Jag är en av dem som fått fel utomhusbox.
    Det känns som ni prioriterat era egna semestrar i stället
    för att åtgärda fel hos oss som betalat för fiber.
    Vågar inte säga upp mitt nuvarande mobila bredband och canal digital
    förrän jag vet att mitt fiber fungerar.
    Jag vill ha ett snabbt besked om när ni byter min utomhusbox!
    (För montering av inomhusbox har jag anlitat annan för säkerhets skull).
    Jan-Erik Videsol
    Kund nr 100

    • Hej!

      Av din kommentar är det svårt att utläsa om du med ”era egna semestrar” menar oss som arbetar ideellt med fiberföreningen eller entreprenören som är den som ska åtgärda de felaktiga utomhusboxarna. Om du menar oss som arbetar ideellt måste jag erkänna att jag blir lite ledsen för vi är flera som kontinuerligt jobbar med detta helt utan ersättning oavsett semester eller arbete. Själv har jag lagt ner cirka 8 h per vecka under de senaste två åren på fiberarbetet utan att ta semester från det :). Entreprenören däremot har anställda som har rätt till semester precis som alla andra och det kan vi i fiberföreningen inte påverka. De felaktiga utomhusboxarna har inte felaktig funktion i dagsläget, men plastblandningen är felaktig och därför är det ett garantiärende som betalas av det företag som levererat utomhusboxarna till vår entreprenör. Entreprenören monterar nya allteftersom och ingen ska glömmas bort.

      Du är klok som inte säger upp dina nuvarande abonnemang innan du vet att fiberanslutningen är igång. Det är precis det som föreningen rekommenderar för att vara på den säkra sidan att du inte blir utan internetuppkoppling under en tid.

      //Lars Hedegård

      • Hej!
        Jag beklagar och ber om ursäkt för min ilskna kommentar från igår.
        Anledningen till min ilska var att jag inte visste att utomhusboxar som skall bytas faktiskt fungerar. Detta har jag fått klart för mig först idag.
        Jag har alltså trott att jag inte kan komma igång med fiber förrän bytet är gjort.
        Min irritation var riktad mot SSL som jag fortfarande inte tycker ha skött sitt åtagande tidsmässigt.
        Däremot har jag verkligen ingen kritik mot er som lagt och lägger ned massor av tid ideellt på projektet, tvärtom är jag imponerad och respekterar ert arbete.
        Jag ber än en gång om ursäkt.
        Jan-Erik Videsol

  2. Hej! Om jag har förstått det rätt betyder det att fibern kommer vara helt färdigt vecka 40 i Dannike? När kommer utomhus boxarna monteras i Dannike? Tack för svar! Mvh Louise

    • Hej!

      Teknikerna som jobbar med blåsningen har tydligen varit sjuka mm vilket gjort att arbetet blivit fördröjt. Sista beskedet var att de skulle ha startat i måndags, om det blev så vet jag tyvärr inte.

      //Lars Hedegård

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *